Svenska

Svenska 1, 100 p

I kursen ingår olika sätt att skriva, muntlig framställning, litteraturläsning med reflektion samt språkriktighetsfrågor.

Pass/vecka: 3
Kurslängd: 20 veckor
Kursstart: | P1 | __ | __ | P4 | __ |
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska 1, FLEX, 100 p

I kursen ingår olika sätt att skriva, muntlig framställning, litteraturläsning med reflektion samt språkriktighetsfrågor.

Pass/vecka: 2 handledningstillfällen
Kurslängd: 20 veckor
Kursstart: Var 5:e vecka
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska 2, 100 p

Kursen är en fördjupning av momenten som ingår i Svenska 1. Dessutom behandlas svensk och internationell litteratur ur ett litteraturhistoriskt perspektiv, svenska språkets struktur och språkförhållanden i Sverige samt övriga Norden.

Pass/vecka: 3
Kurslängd: 20 veckor
Kursstart: | P1 | __ | __ | P4 | __ |
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska 2, FLEX, 100 p

Kursen är en fördjupning av momenten som ingår i Svenska 1. Dessutom behandlas svensk och internationell litteratur ur ett litteraturhistoriskt perspektiv, svenska språkets struktur och språkförhållanden i Sverige samt övriga Norden.

Pass/vecka: Handledningstillfällen
Kurslängd: Flexibel
Kursstart: Var 5:e vecka
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska 3, 100 p

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning.
  • Viktiga generella drag som rör disposition, språk och stil i texter av vetenskaplig karaktär.
  • Läsning av och arbete med texter, vilket inkluderar strukturering, sovring, sammanställning, sammanfattning och källkritisk granskning.
  • Skriftlig framställning som anknyter till den vetenskapliga texttypen och som behandlar någon aspekt av svenskämnet.
  • Skönlitterära texter, författade av såväl kvinnor som män, inom genrerna prosa, lyrik och dramatik. Litteraturvetenskapligt inriktad analys av stilmedel och berättartekniska grepp. Litteraturvetenskapliga begrepp och verktyg.
  • Det svenska språkets ursprung, historiska utveckling och släktskapsförhållanden. Språkförändring.

Pass/vecka: 3
Kurslängd: 20 veckor
Kursstart: | P1 | __ | __ | P4 | __ |
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska 3, FLEX, 100 p

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning.
  • Viktiga generella drag som rör disposition, språk och stil i texter av vetenskaplig karaktär.
  • Läsning av och arbete med texter, vilket inkluderar strukturering, sovring, sammanställning, sammanfattning och källkritisk granskning.
  • Skriftlig framställning som anknyter till den vetenskapliga texttypen och som behandlar någon aspekt av svenskämnet.
  • Skönlitterära texter, författade av såväl kvinnor som män, inom genrerna prosa, lyrik och dramatik. Litteraturvetenskapligt inriktad analys av stilmedel och berättartekniska grepp. Litteraturvetenskapliga begrepp och verktyg.
  • Det svenska språkets ursprung, historiska utveckling och släktskapsförhållanden. Språkförändring.

Pass/vecka: 2 handledningstillfällen
Kurslängd: 20 veckor
Kursstart: Var 5:e vecka
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska som andraspråk 1, 160 p

I kursen ingår muntlig framställning, olika sätt att skriva, läsning av modern litteratur samt reflektion och språkriktighetsfrågor utifrån ett andraspråksperspektiv.

Pass/vecka: 5
Kurslängd: 20 veckor
Kursstart: | P1 | __ | __ | P4 | P5 |
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska som andraspråk 1, 160 p

I kursen ingår muntlig framställning, olika sätt att skriva, läsning av modern litteratur samt reflektion och språkriktighetsfrågor utifrån ett andraspråksperspektiv.

Pass/vecka: 7
Kurslängd: 15 veckor
Kursstart: | __ | P2 | __ | __ | __ |
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Svenska som andraspråk 1, FLEX, 100 p

I kursen ingår muntlig framställning, olika sätt att skriva, läsning av modern litteratur samt reflektion och språkriktighetsfrågor utifrån ett andraspråksperspektiv.
Obligatoriska träffar sker på skolan vid ett antal tillfällen under kurstiden.

Pass/vecka: 2 handledningstillfällen
Kurslängd: 20 veckor
Kursstart: Var 5:e vecka
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska som andraspråk 2, 100 p

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntliga utredande och argumenterande presentationer i och inför en grupp. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner och presentationer. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument.
  • Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, mottagare. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag i framför allt utredande och argumenterande texter. Referat- och citatteknik samt hänvisningar till olika källor.
  • Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer.
  • Läsning av och samtal om texter som används i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
  • Läsning av och samtal om skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män från olika kulturer och tider som ger underlag för att utveckla språket och samtala om berättarstrukturer, allmänmänskliga teman och vanliga litterära motiv.
  • Språklig variation i Sverige och i det svenska språket. Språksläktskap och språkförändringar. Svenskans, invandrarspråkens, minoritetsspråkens, teckenspråkets och dialekternas ställning och status.
  • Jämförelse mellan svenska, elevens modersmål och andra språk som eleven har kunskaper i.

Pass/vecka: 4
Kurslängd: 20 veckor
Kursstart: | P1 | __ | __ | P4 | P5 |
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska som andraspråk 2, 100 p

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntliga utredande och argumenterande presentationer i och inför en grupp. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner och presentationer. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument.
  • Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, mottagare. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag i framför allt utredande och argumenterande texter. Referat- och citatteknik samt hänvisningar till olika källor.
  • Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer.
  • Läsning av och samtal om texter som används i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
  • Läsning av och samtal om skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män från olika kulturer och tider som ger underlag för att utveckla språket och samtala om berättarstrukturer, allmänmänskliga teman och vanliga litterära motiv.
  • Språklig variation i Sverige och i det svenska språket. Språksläktskap och språkförändringar. Svenskans, invandrarspråkens, minoritetsspråkens, teckenspråkets och dialekternas ställning och status.
  • Jämförelse mellan svenska, elevens modersmål och andra språk som eleven har kunskaper i.

Pass/vecka: 6
Kurslängd: 15 veckor
Kursstart: | __ | P2 | __ | __ | __ |
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Svenska som andraspråk 2, FLEX, 100 p

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntliga utredande och argumenterande presentationer i och inför en grupp. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner och presentationer. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument.
  • Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, mottagare. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag i framför allt utredande och argumenterande texter. Referat- och citatteknik samt hänvisningar till olika källor.
  • Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer.
  • Läsning av och samtal om texter som används i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
  • Läsning av och samtal om skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män från olika kulturer och tider som ger underlag för att utveckla språket och samtala om berättarstrukturer, allmänmänskliga teman och vanliga litterära motiv.
  • Språklig variation i Sverige och i det svenska språket. Språksläktskap och språkförändringar. Svenskans, invandrarspråkens, minoritetsspråkens, teckenspråkets och dialekternas ställning och status.
  • Jämförelse mellan svenska, elevens modersmål och andra språk som eleven har kunskaper i.

Pass/vecka: -
Kurslängd: Flexibel
Kursstart: Var 5:e vecka
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska som andraspråk 3, 100 p

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner, debatter och föredrag. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande och hur presentationstekniska hjälpmedel kan användas för att stödja och förbättra en muntlig presentation. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument. Disposition, språkliga drag och retoriska grepp i olika typer av muntlig framställning.
  • Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter av vetenskaplig karaktär. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, situation och mottagare. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag. Referat- och citatteknik samt grundläggande kunskaper i källkritik.
  • Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer.
  • Läsning av och samtal om texter av olika slag, med tonvikt på att strukturera, referera, värdera och kritiskt granska större textmängder, samt diskutera dispositionen, språket och stilen i texter av vetenskaplig karaktär.
  • Läsning av och samtal om skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män från olika kulturer och tider, med tonvikt på att sammanfatta, tolka, värdera och referera till texterna.
  • Språklig variation och språkanvändning, med tonvikt på hur kön, social bakgrund och kulturell tillhörighet påverkar människors sätt att tala och skriva och hur språket kan användas för att uttrycka maktförhållanden. Skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk.
  • Reflektion över språkinlärning, med tonvikt på att utveckla strategier för fortsatt lärande.

Pass/vecka: 4
Kurslängd: 20 veckor
Kursstart: | P1 | __ | __ | P4 | __ |
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Svenska som andraspråk 3, FLEX, 100 p

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner, debatter och föredrag. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande och hur presentationstekniska hjälpmedel kan användas för att stödja och förbättra en muntlig presentation. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument. Disposition, språkliga drag och retoriska grepp i olika typer av muntlig framställning.
  • Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter av vetenskaplig karaktär. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, situation och mottagare. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag. Referat- och citatteknik samt grundläggande kunskaper i källkritik.
  • Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer.
  • Läsning av och samtal om texter av olika slag, med tonvikt på att strukturera, referera, värdera och kritiskt granska större textmängder, samt diskutera dispositionen, språket och stilen i texter av vetenskaplig karaktär.
  • Läsning av och samtal om skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män från olika kulturer och tider, med tonvikt på att sammanfatta, tolka, värdera och referera till texterna.
  • Språklig variation och språkanvändning, med tonvikt på hur kön, social bakgrund och kulturell tillhörighet påverkar människors sätt att tala och skriva och hur språket kan användas för att uttrycka maktförhållanden. Skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk.
  • Reflektion över språkinlärning, med tonvikt på att utveckla strategier för fortsatt lärande.

Pass/vecka: 2 handledningstillfällen
Kurslängd: 20 veckor alt. flexibel
Kursstart: Var 5:e vecka
Ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.